menu         žáci         rodiče         o škole         dokumenty         třídy         prohlídka         fotografie        

 

                                                                                         
    Žáci     Školní projekty

Školní parlament
Rozvrh hodin
Chameleon
Cizí jazyky
Projekty
Kalendář
Dopravní soutěž
Šachy
Minibike club

Projektový den - červen 2017

Ve středu 28. června proběhl pro žáky druhého stupně již šestý Projektový den. Každý z vyučujících připravil výukový program na celé dopoledne, do kterého se žáci hlásili napříč ročníky podle svého zájmu.




Vaříme sváteční oběd
Ve středu 28. června proběhl na naší škole "Projektový den neboli Pracovní dílny". Parta dvanácti nadšenců i v nenormálně tropickém vedru normálně vařila v žákovské kuchyňce sváteční obědové menu. A cože to bylo? Po česnečce coby vyprošťováku z deprese se na nás smálo pečené kuřecí stehýnko v obložení šťouchaných brambor s jarní cibulkou. Žízeň zaháněl okurkový salát ve sladkokyselé zálivce. Korunu tomu nasadil banán v čokoládě ozdobený šlehačkou. A pití? No přece v tomto období chladný ovocný čaj. Co tomu řeknou naše postavy, raději se neptat.







Fyzika o přežití
Vyráběli jsme solární pec, zapalovali oheň pomocí dřívek nebo lupy




Vyrobili jsme si podložky pod horký hrnec
Kluci ze šestého až osmého ročníku pracovali celé dopoledne na výrobku z tvrdého bukového dřeva. Nejprve se všichni seznámili s dokumentací a pak každý dostal 10 latí. Přesné měření, řezání a pilování bylo předpokladem k úspěchu. Každý se s tím vyrovnal po svém, ale na závěr si všichni odneli funkční výrobek. Ti starší zvládli i podložka dvě.




Milujeme chemii
Dnes to byl náš poslední projektový den na této škole a my jsme si vybrali projekt s paní učitelkou Rolníkovou. Tento den jsme si velmi užili, protože bylo hodně zajímavých věcí, které jsme si mohli vyzkoušet. Začali jsme s výrobou mýdla, které jsme si mohli nechat. Pak jsme si připravili hmotu ze starého papíru pro výrobu ručního papíru. Velmi nás zaujalo také vyrábění karamelu a karamelového čaje. Potom nás také bavila procházka s paní učitelkou do parku k vodě, kde jsme si nabrali říční vodu pro pokusy. Po procházce jsme dokončili výrobu papíru a vyzkoušeli jsme, který druh vody je nejvhodnější na praní. Mohli jsme také vidět, jak si můžeme vyrobit originální tričko savováním, tentokrát jsme vyrobili tričko s chemickými prvky. Už např. víme, jak mohou vzniknout určité produkty kolem nás a také, že to chce pečlivost a trpělivost při výrobě. Projekt se nám líbil, děkujeme.

Dnes jsme měli jako každý rok projektový den. Vybrali jsme si projekt „Jak se co dělá“ s paní učitelkou Kristýnou Rolníkovou. Na začátku jsme si vybrali chemickou značku dle našich iniciál, zhlédli jsme video s ukázkou jak se vyrábí mýdlo a pak jsme si i takové voňavé mýdlo vyrobili. Poté jsme shlédli video, ve kterém bylo jak si můžeme vyrobit papír doma a jak se vyrábí v továrnách. Vyzkoušeli jsme si to také, natrhali jsme starý papír a dali jsme ho rozvláknit do vody. Nechali jsme ho nabobtnat a mezitím jsme si vyrobili karamel bez chemických látek, který jsme nalili do silikonových forem a nechali ztuhnout. Ze zbytku karamelu nám p. učitelka udělala karamelový čaj, který všem chutnal. Když karamel ve formičkách tuhl, šli jsme do parku k řece Malši a do lahve jsme nabrali říční vodu. Ve škole jsme porovnali vodu ze studny, řeky, minerální a vodu pitnou. Po porovnání jsme zjistili, že říční a pitná voda pěnily, studniční a minerální nepění, a tak už např. víme, že voda ze studny není vždycky vhodná na praní. Letošní projektový den s paní učitelkou Rolníkovou byl velice podařený a všem se nám moc líbil, bylo nám líto, že skončil tak brzy.







Ohrožená zvířata
Zjišťovali jsme příčiny úbytkupopulace některých živočišných druhů.




Netradiční výtvarné techniky spojené s turistikou
Během tohoto projektového dne jsme měli možnost vyzkoušet si výtvarné techniky, se kterými jsme se ještě nesetkali a lákalo nás i to, že jsme mohli odjet do přírody a nemuseli zůstat ve škole. Bylo krásné počasí. Vyrazili jsme autobusem na kaplické vlakové nádraží a odtud jsme šli pěšky do Malče. Těšili jsme se, že se vykoupeme v bazénu, což bylo velmi příjemné. Hned potom jsme se pustili do tisku fotografie na dřevěnou desku. Ne všichni ale měli vytištěnou fotografii z počítače, takže jsme zkoušeli otisknout zajímavou fotku z časopisu, ale to se příliš nezdařilo. Ve výrobě šperků pomocí smaltovacího prášku jsme byli úspěšnější, někteří se dokonce osvědčili i jako skvělí obráběči plechu. Zbývala už jenom tehnika suché jehly. Bylo potřeba vyrýt obrázek do fólie, tu pak potřít tiskařskou barvou a otisknout do předem navlhčené čtvrtky. To už jsme ale dokončili až v ZUŠ v Kaplici. Projektový den byl fajn, pohodový.







Let´s make SMOOTHIE
Vyráběli jsme osvěžující zdravé nápoje z ovoce, zeleniny a bylinek.




Vytváříme elektronický herbář
Projektový den jsme začali výrobou kartiček ze čtvrtek, na které jsme při vycházce psali české a latinské názvy rostlin. Poté jsme se se skupinou sedmi žáků vydali na Suchý vrch u Kaplice. Cestou jsme pozorovali různé druhy bylin, trav, keřů a stromů, ze kterých jsme vybírali zástupce do elektronického herbáře. Při vybírání rostlin do herbáře měli žáci mnoho příležitostí pozorovat i zástupce z živočišné říše jako různé druhy ptáků, motýlů a mnoho dalšího hmyzu. Rostliny žáci určovali podle Průvodce přírodou, ve kterém měli k dispozici fotografii, název a popis rostliny. Název rostliny žáci napsali na kartičku, přiložili jí k rostlině a vyfotili. Po návratu do školy žáci z fotografií vytvořili prezentaci v power pointu.




Jak to bylo s plavením dřeva na Malši
V osm hodin ráno jsme se ve třídě seznámili s náplní dne, pak jsme se vydali ke kryté lávce u Blanska přes Suchý vrch. Při vlastivědné turistické procházce jsme poznávali nejbližší okolí města Kaplice – Bělidlo, Suchý vrch, Hradišťský vrch, bývalou papírnu v Blansku, došli jsme na krytou lávku k řece Malši, kde nás paní učitelka seznámila s historií plavení dřeva po Malši a s historií kryté lávky u Blanska, přečetli jsme si ukázky z knihy Vorařská kronika. Malovali jsme současnou podobu lávky a 4 nejlepší práce si vyhodnotili. Na závěr jsme si ve třídě na počítači prohlédli dochované fotky původní podoby kryté lávky a pojmenovali nástroje na obrázku, které se používaly při plavení dřeva.




Jak jsme vyráběli ozdoby z PET lahví

Obyčejná plastová láhev, kterou bychom jinak dali do odpadků, může být zdrojem užitečné zábavy pro každého, kdo má rád rukodělné práce. Z plastových lahví si totiž můžeme vyrobit hezké doplňky. Tak pokud chceš zjistit, že z „petky“ jdou vyrobit třeba náušnice, kaktus, svícen, chobotnice, pokladnička, květník, jablko a spoustu dalších důležitostí, přihlaš se na projektovný den právě na PETKY….a že z petek využijeme opravdu všechno dokazuje i to, že na závěr vytvoříme mozaiku z pet víček, samozřejmostí bude i pitný režim a jak jinak než z pet lahve…