Výukové materiály ZŠ Kaplice, Školní 226

Výchova k občanství - 6. ročník - Člověk ve společnosti

Státní
symboly
Vlast,
mateřský jazyk
Normy chování
ve společnosti
Kulturní život,
tradice
Média,
masová kultura
Chování
v rodině
Zdroje
informací

Chování v rodině a ve společnosti

Komunita

Základní předpoklady soužití v komunitách

Základní pojmy, jež charakterizují soužití v komunitě

Rodina

Soužití generací

je to soužití prarodičů, rodičů a jejich dětí, dobré soužití vyžaduje pochopení a toleranci od každého člena rodiny, soužití všech členů rodiny by mělo být založeno na demokratických principech, solidaritě a především vzájemné lásce – to je tzv. rodina žádoucí. Každý její člen se v ní cítí bezpečný a ví, že se může kdykoliv obrátit na ostatní členy. Je zde přirozená úcta mladších ke starším, ale také respekt a podpora práv a nároků těch mladších a bezbrannějších. Naproti tomu rodina nežádoucí je taková, která je založena na despocii ze strany silnějších (rodiče, prarodiče, starší sourozenci, blízký příbuzný) vůči slabším. Náprava v takovéto rodině představuje velmi obtížný úkol, který nejsou členové rodiny sami schopni zvládnout.

problémy soužití generací mají svůj počátek již v období, které bývá nazýváno „vylétání z hnízda„ , tedy v době, během níž mladí lidé opouštějí původní rodinu, aby vytvořili vlastní manželství a založili svou rodinu. Odchod od rodičů je náročnou životní událostí pro všechny členy rodiny

Mezigenerační konflikty

Předstírání, přetvařování, vnucování – svým chováním nás tito lidé vlastně omezují a nedopřejí nám dostatek osobní svobody, např. denní telefonování rodičů dětem, které již mají vlastní rodinu, denní návštěvy v jejich domácnosti, shánění různých věcí pro ně, i když o to nestojí… Mnohdy ti, kteří nás zahrnují přílišnou láskou, vlastně chtějí, abychom jim opláceli totéž a veškerou pozornost věnovali jim.

Třída

Třída je skupina žáků stejného věku, kteří jsou společně vyučováni ve škole, je to v podstatě organizační jednotka žactva ve škole, je to určitá sociální skupina

I zde platí základní pravidla, která by měla vycházet z myšlenky, že všichni jsme tu kamarádi, tudíž si neubližujme, ale mějme se rádi a pomáhejme si navzájem, aby ve třídě vládla spokojenost, zdravá soutěživost a soudržnost, nikoliv falešné kamarádství a nejrůznější třenice, neboť v této komunitě budeme společně žít několik let

Základní pravidla společného soužití žáků ve třídě



Chování lidí v rodině a ve společnosti

„Chovej se ke svým rodičům tak, jak chceš, aby se k tobě chovaly tvoje děti“ (Sokrates)

Předpoklad soužití

Role a status se neustále vyvíjejí a časem mění Např. vztahy v tradiční patriarchální rodině – otec byl hlavou a živitelem, měl v rodině nejvyšší status a děti jej musely bezvýhradně poslouchat, matka byla srdcem rodiny V takovéto autoritativní rodině je obtížné získat respekt k sobě samému, schopnost prosadit se. Rozdělení rolí v dnešní rodině není již tak vyhrocené a neměnné. V současné demokratické, liberální rodině panují kamarádské vztahy. Je v ní podporována individualita, ovšem hrozí zde nebezpečí, že ta může přerůst v egocentrismus a nedisciplinovanost.

Druhy chování člověka ve společnosti, ať již v rodině či mezi cizími lidmi

Aktivní chování

Pasivní chování

Agresivní chování

Asertivní chování

Chování lidí však není jen chováním k sobě navzájem , ale znamená i chování ke světu, který nás obklopuje, tedy k našemu životnímu prostředí.Stačí si zopakovat kousek naší státní hymny… I v ochraně prostoru, ve kterém žijeme, beze zbytku platí slova starověkého myslitele, jež byla citována úvodem.