a sociální zdraví |
civilizační nemoci |
zdraví |
dospívání |
závislostí |
vliv party |
rodina, třída |
informací |
---|
Teeanagerský věk je nejen parta výrostků, ale i čas hledání a velkých ideálů, je to touha po lásce, po přátelství, je to touha být úspěšný a „někam to dotáhnout“
Časté problémy dospívajících
všechny tyto problémy jsou často doprovázeny emocemi, které mají vliv na výkonnost i chování
- výchovné problémy v rodině
- výchovné problémy ve škole
- problémy ve vzdělávání
- hledání vlastní identity,otázky sebehodnocení a sebedůvěry
- problémy v komunikaci a vztazích s vrstevníky
- vyrovnávání se s dospělými autoritami
V tomto období děti tápou a řeší
- jak si zvolit správné povolání
- jak vycházet s rodiči a učiteli
- jak najít dobré kamarády
- co je důležité vědět o drogách
- jak je to se sexualitou v dospívání
cílem je nalézt cestu, jak v pohodě žít, dobře vycházet s lidmi kolem sebe a úspěšně proplouvat školou
Potřeby dospívajících podle vývojového psychologa Roberta Havighursta
Každý adolescent může mít sice trochu jiné problémy, avšak existují obecné potíže, které lze aplikovat na většinu dospívajících
- Zvyknout si na nový vzhled. Vzhled se výrazně mění. To znamená, že když se dospívající podívá do zrcadla,vidí osobu, která se změnila, na kterou si musí postupně zvyknout.
- Přizpůsobit se nové duševní kapacitě. Každým dnem získává mladý člověk nové intelektuální schopnosti, které se zdokonalují díky okolním vlivům. Takto vstupují do světa dospělých. To se projevuje například i v tom, že fakta začínají analyzovat abstraktnějším a vyzrálejším způsobem.
- Zvládat rostoucí požadavky ve škole. V tomto období učební osnovy přicházejí se stále složitějšími úkoly a předpokládají, že dospívající jsou schopni je zvládnout. Také učitelé očekávají větší hloubku a znalost v chápání toho, co jim přednášejí.
- Rozšířit si svoji slovní zásobu. Ne vždy je intelektuální zrání „ ruku v ruce „ s dobrými vyjadřovacími schopnostmi.Dospívající si potřebují osvojit slovní zásobu do té míry, aby byli schopni vyjadřovat své stále vyzrálejší myšlenky.
- Nalézt vlastní identitu.Dospívající nejsou spokojeni s identitou, kterou jim nabízí rodina. Potřebují si nyní potvrdit svoji individualitu.Tak nadešel okamžik, kdy si budou muset zodpovědět otázky: „Kdo jsem?“ a „Kudy se budu ubírat v budoucnosti?“
- Stanovit si cíle týkající se povolání.Mladý člověk by měl postupně získat jasnou představu o svém budoucím povolání.To bude rozhodujícím faktorem při volbě studijního či učebního oboru.Tato volba by však měla být dostatečně pružná, aby bylo možno ji přizpůsobit dostupným možnostem zaměstnání.
- Upevnit si osobní nezávislost, aniž by se vytratila úcta k rodičům.Materiální nezávislost pravděpodobně dosáhnou až později, ale už nyní potřebují dospívající budovat svoji citovou a duševní nezávislost na rodičích.přitom často dochází k rozporům v názorech na oblast morálky a chování.
- Vytvářet zdravá přátelství. V době dospívání má parta zásadní význam.proto je důležité, aby mladý člověk byl její součástí, ale bez slepého napodobování.Do party by měl být vhodným způsobem začleněn.To, že se rád setkává s příslušníky opačného pohlaví, není přitom nic nezvyklého.
- Naučit se ovládat sexualitu.S příchodem pohlavní dospělosti je třeba, aby dospívající učinil řadu důležitých rozhodnutí v oblasti svého sexuálního chování.Sexuální aktivita je dána mimo jiné kulturními, morálními a zdravotními aspekty, což vyžaduje plnou odpovědnost.
- Osvojit si správný životní styl.Rady rodičů, co je špatné a co dobré, co je důležité a co druhořadé, je třeba chápat jako výchozí bod, je to však nedostačující.Dospívající si potřebuje sestavit svůj vlastní žebříček hodnot, ať už společenských, duchovních nepoetických, což mu bude podkladem pro nový, uvážený a vyzrálý, odpovědný životní styl.
- Ovládat se a chovat jako dospělý.Dospívající člověk si potřebuje osvojit schopnost ovládat svou impulsivnost a touhu oplácet druhým.To může být zvlášť těžké pro ty, kdo byly zvyklí jednat agresivně a chovali se společensky nepřijatelně.
převzato z knihy Juliana Melgosy „Žít naplno“